Structureel-analytisch verslag

De dirigent en de zeemeermin - Nina Vandeweghe

De dirigent en de zeemeermin, een kortverhaal als geen andere.
Burn-outs, ruzies, realistisch en samenhangend, maar zeker geen sprookje.
Wij vertellen je waarom!

TITEL

De titel is 'De dirigent en de zeemeermin', wat heel verwarrend kan overkomen. Ze wordt vooral bepaald door de belevenissen van de hoofdrolspeler. De protagonist Bernard was een dirigent in hart en nieren. Hij dirigeerde elke vrijdagavond een ander orkest. Dit veranderde compleet toen hij bij wijze van spreken "zijn armen niet meer kon optillen". Hiervoor ging hij naar de dokter en kreeg een bepaalde medicatie met een tal van bijwerkingen zoals: wazig zicht, waanvoorstellingen, vertraagde motoriek en suïcidale gedachten. Dit brengt ons tot het volgende deeltje van de titel. De zeemeermin is een motief. Dit komt door de dochter van Bernard, Martha. Ze is nogal in de ban van zeemeerminnen. Ze heeft namelijk een barbiepop met een zeemeerminnenstaart. Ook heeft ze zelf een zeemeerminnenstaart, of toch in de dromen van Bernard. Door zijn medicatie heeft hij heel wat realistische dromen. Zo droomde hij bijvoorbeeld dat zij dochter verdwenen was en dat ze levenloos op de bodem van het zwembad lag, met haar zeemeerminnenstaart aan.

PERSONAGES


Bernard: hoofdpersonage, protagonist

Bernard is de belangrijkste persoon uit het verhaal, m.a.w. het hoofdpersonage/protagonist. Hij dirigeert elke vrijdagavond een ander orkest als vaste job. Sophia was daar zeer begripvol voor en steunde hem in elke beslissing. Door zijn medicatie is hij een compleet ander persoon geworden, waardoor zijn mentale geest soms wel eens op hol durft te slaan en zware gevolgen heeft. We weten veel over Bernard, hierbij een vol karakter.  


Sophia: antagonist, vrouw van Bernard

Sophia is de gehuwde vrouw van Bernard en trotse moeder van dochter Martha. Ze was zeer begripvol voor zijn keuze als dirigent en steunt hem in elke beslissing. Ze is van belang als antagonist met vlak karakter. Sophia was ooit zeer actief in de samenleving, maar doordat Bernard mentaal in een diepe put is gevallen heeft dit een ommekeer gemaakt. Hierdoor komt ze zeer lui een geïrriteerd over, dit zijn kenmerken van een burn-out.


Martha: nevenfiguur, dochter
Martha is de jonge dochter van Sophia en Bernard. Ze blijft op de achtergrond, als een soort van 'opvulling' voor het verhaal, dus we spreken over een nevenfiguur. Haar koosnaampje is 'zeemeermin', omdat ze altijd haar barbiepop met zeemeerminnenstaart bij haar heeft. Dit wordt ook vermeld in de titel, dus kan het gezien worden als een motief aangezien het constant terugkomt doorheen het verhaal.  

PERSPECTIEF


We spreken hier over een auctoriële verteller. De verteller is alwetend, maar speelt zelf niet mee. Ze staat als het ware 'boven' het verhaal en weet alle gedachten en voorspellingen van de personages. Soms spreekt ze de lezer toe of levert ze commentaar.

Vb:

Op momenten als deze heeft Bernard de neiging zijn handen te bewegen, te dirigeren, in een poging de geluiden beter op elkaar af te stemmen.

In dit kortverhaal wordt er gewerkt met een handelende of belevende ik-persoon, de personages maken alles mee en weten niet wat er zal volgen en waar het zal plaatsvinden. Alles gebeurt in het nu, op dit moment. De lezer maakt het verhaal als het ware direct mee.  

Friedel, Merel en Tiebe

Geen drumsticks werden gebroken bij het maken van deze site.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin